tisdag 30 augusti 2011

Kalla det va fan du vill

av Marjaneh Bakhtiari


Den här boken läste jag för några år sen och jag gillade den mycket. Den handlar i första hand om Bahar och hennes familj. De bor i Skåne men kommer från Iran. Självklart blir det en hel del både roliga, pinsamma och tragiska situationer med kulturkrockar och mänskliga möten.

Innehållet tänker jag inte säga så mycket mer om, men i somras när vi skulle på en liten bilsemester så lånade jag den som CD-bok på bibblan. Jag var väl lite skeptisk till att någon med namnet Sanna Persson skulle kunna läsa den på ett trovärdigt sätt, men jag gav henne en chans. En verklig fullträff! Jag är verkligen imponerad! Allt ifrån invandrargubbarnas snack på pizzerian, till Bahars lätt brutna skånska och sist men inte minst pojkvännens farfars urskånska! Helt fantastiskt!

Tyvärr var vår semesterresa för kort för att vi skulle hinna med de 10 timmarnas uppläsning, så det var bara jag som hörde klart den under några resor till jobbet. Men både make och tonårsbarn uppskattade den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar