torsdag 23 februari 2012

Loftgång

Temat på Veckans hus den här gången är Loftgångshus/Loftbod. När det gäller mitt bidrag så vet jag inte riktigt vilken kategori det tillhör, men det är ju inte direkt stadsmiljö, flerfamiljshus kanske det har varit, det är i alla fall fyra brevlådor utanför :-), miljonprogram är det definitivt inte! Men vackert är det! Huset tillhör gården Körtingsberg i Viby socken, Närke och gården tillhörde under 1600-talet bland annat släkterna Bonde och De la Gardie, enligt Nordisk Familjebok.








4 kommentarer:

  1. Vilket annorlunda och vackert hus. Smalt, inklämt mellan väg och åkrar. Men så är det ofta med gamla hus, så stod även mitt barndomshem.
    All snickarglädje, dekorationerna - gediget arbete. Satt länge och bara tittade.
    Måste komma ihåg denna plats när jag nästa gång är uppe i de där krokarna, måste få se detta hus i verkligheten.
    Kul att du visar oss detta Malin tack !

    SvaraRadera
  2. Ett väldigt vackert hus - vilken snickarglädje! Vackra fönster också... och fina gamla dörrar. Trevligt att få se!

    SvaraRadera
  3. Vilket charmigt hus! Så fina snickerier! Det väcker min nyfikenhet! Varför så olika dörrar - vad fanns på gaveln förr, det ser ut som om där funnits en dörr - hur små kan lägenheterna vara ...

    SvaraRadera
  4. Vilket fint hus och fina bilder på det också! Gillar särskilt det från gaveln.

    SvaraRadera